رفتارهای کودک واموزش های مورد نیاز

با فرزند خود چگونه بر خورد کنیم

رفتارهای کودک واموزش های مورد نیاز

با فرزند خود چگونه بر خورد کنیم

نحوه درست تربیت کودک واموزش های صحیح

  • ۰
  • ۰

آفت دهان کودک چه علائمی دارد و چطور درمان می‌شود؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

آفت دهان کودک
آفت دهان کودک

فهرست مطالب

آفت دهان کودک بیماری است که گریبان تعداد زیادی از کودکان را می‌گیرد و مشکلات زیادی را برای خود کودک و والدین او ایجاد می‌کند.

اگر شما والدین کودک‌های کم سن باشید احتمالاً با این چالش روبرو شده‌اید و یا خواهید شد. از این رو بهتر است از حالا اطلاعات لازم را در این‌باره جمع‌آوری کنید تا در صورت بروز چنین مشکلاتی برای کودک‌تان بتوانید خیلی آسان و راحت دوران درمان آن را پشت سر بگذارید.

آفت دهان در کودکان، همان زخم‌هایی هستند که درون دهان کودک، پشت لب‌ها یا گونه و یا روی زبان کودک ایجاد می‌شوند. زمانی که کودک شما به افت دهان مبتلا می‌شود باید علاوه‌بر مراقبت های لازم پزشکی و بهداشتی از نظر روحی نیز کمی با آن‌ها مدارا کنید.

چراکه آفت دهان بچه را تا حد زیادی حساس و بهانه‌گیر می‌کند و شما به عنوان والدین باید در این دوران صبوریبیشتری از خود نشان دهید.

آفت دهان بچه چه نشانه هایی دارد؟

  • ایجاد زخم‌هایی مانند جوش‌های سر سفید که مرکز سفید داشته و اطراف‌شان قرمز و ملتهب است.
  • آفت زدن دهان کودکی معمولا با زخم‌های نهایتا ۶ میلیمتری همراه است.
  • آفت دهان در کودکان شامل زخم‌های داخلی دهان می‌شود نه زخم‌هایی که روی پوست صورت هستند.
  • از بارزترین نشانه‌های آفت در نوزادان، دردناک بودن زخم آن‌ها حتی در صورت عدم مصرف غذا است
  • معمولا در هر بار آفت زدن نهایتاً سه عدد آفت در دهان بچه دیده می‌شود نه بیشتر
  • به طور کلی این بیماری با تب لرز و نشانه‌های به این شکل همراه نیست. تکرار مداوم و مکرر این زخم ها نیز از نشانه‌ها و عوامل بارز آفت دهان در کودکان می‌باشد.

 انواع آفت در کودکان

آفت دهانی به خصوص برای کودکان سه نوع اصلی دارد که عبارتند از:

آفت‌های کوچک اما مکرر و تکرار شونده

بیشترین درصد آفت‌های دهانی برای کودکان از این نوع هستند که معمولاً تا نهایتاً دو هفته کاملا خوب شده است و از بین می‌روند اما مجدداً پس از مدت کوتاهی دوباره باز می‌گردند.

این نوع از آفت‌ها اندازه کوچکی دارند و قطر زخم‌های ناشی از آن‌ها نهایتا ۵ میلیمتر است. آفت‌های بزرگ

از دیگر انواع آفت‌های دهانی آفت‌های بزرگ هستند که اندازه بزرگ با بیش از ۱۰ میلیمتر قطر دارند و همچنین درمان سریع و زود برای آنها وجود ندارد. ممکن است حتی تا ماه‌ها درمان آن‌ها زمان ببرد و جای این زخم‌ها در دهان باقی بماند

نوشته های مشابه

 آفت‌های تبخالی

آفت‌های تبخالی شکل زخم‌های زیاد و ریزی هستند که درون دهان و عمدتاً روی زبان کودکان دیده می‌شوند و برای درمان آن‌ها نهایتا یک ماه زمان کافی است.

تا اینجا با انواع آفت‌ها آشنا شدیم اما باید بدانید این اطلاعات برای تشخیص نوع آفت کودک شما کافی نیستند و برای تشخیص نوع آفت حتما باید به دکتر آفت دهان و متخصص بیماری‌های دهان مراجعه کنید.

آفت دهان به چه دلایلی بروز می‌کند؟

آفت دهان یکی از بیماری‌هایی است که با وجود اینکه تعداد زیادی از افراد بزرگسال و کودک را درگیر خود کرده اما علت مشخص، ثابت و شناخته شده‌ای هنوز برای آن وجود ندارد.

این بیماری می‌تواند در اثر عوامل مختلفی به وجود بیاید و در دهان کودک پخش شود. ازجمله این موارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضعف در سیستم بدنی کودک
  • آلرژی و حساسیت به برخی غذاها و خوراکی‌ها مانند قهوه، شکلات و مرکبات
  • استرس و اضطراب
  • نفوذ میکروب و باکتری به داخل دهان
  • زخم‌های دهانی که در اثر عوامل گوناگون مانند: گاز گرفتن و یا زخمی شدن در اثر عوامل دندانپزشکی ایجاد می‌شوند
  • داشتن تغذیه نامناسب و غیراصولی
  • استفاده از برخی داروهای خاص

بهتر است بدانید که آفت دهان یک بیماری مسری و واگیردار نیست و معمولا از کودکی به کودکی دیگر یا از فردی به فرد دیگر منتقل نمی‌شود. بنابراین نگرانی از این بابت نداشته باشید.

آفت دهان کودک
آفت دهان کودک

چطور آفت دهانی را تشخیص دهیم؟

آفت دهان کودک معمولاً با معاینات خانوادگی و بررسی علل ارثی تشخیص داده می‌شود البته شکل و نوع زخم‌های ناشی از آفت منحصر به نوع آفت و برای دکتر دهان و دندان قابل تشخیص است.

اما ممکن است دکتر بهداشت دهان که به آن مراجعه می‌کنید برای تشخیص بهتر و یافتن علت دقیق و اصلی آفت دهان کودک شما علاوه بر معاینات معمولی و طبیعی آزمایش‌های دیگری را مانند تست خون، کشت زخم های دهانی یا نمونه برداری از بافت زخم آفت درخواست کند.

اگر دکتر اطفال، کودکان و نوزادانی که به آن مراجعه کردید  چنین درخواستی از شما داشت بدانید که این آزمایش‌ها برای تشخیص بهتر و درمان سریع آفت دهان کودکان است؛ پس نگران نباشید.

درمان آفت زدن دهان کودک

برای درمان آفت دهان کودک یک‌سری عواملی وجود دارد که باید توسط دکتر اطفال، کودکان و نوزادان سنجیده شوند و بر اساس آن عوامل بهترین درمان برای آفت دهان کودک شما مورد استفاده قرار بگیرد.

عواملی که در درمان آفت دهانی مؤثر هستند عبارتند از:

  • سن کودک
  • سلامتی عمومی و همچنین سوابق دارویی کودک
  • نوع و شدت آفت دهانی
  • میزان تحمل کودک در برابر داروها و روش‌های درمانی خاص
  • مدت زمانی که از بیماری گذشته
  • نظر شخصی والدین با توجه به شناختی که از روحیات کودک‌شان دارند
  • استفاده از شربت آفت دهان کودکان

یکی از روش‌های درمان آفت دهان کودک که باید حتما توسط دکتر دهان و دندان تجویز شود، استفاده از شربت یا قطره برای آفت دهان کودک است. این قطره‌ها با خواص ضدقارچی و همچنین خاصیت افزایش سیستم ایمنی که دارند برای آفت دهان کودک و کرونا بسیار مناسب هستند.

۱. شربت دیفن هیدرامین

اگر می‌خواهید درمان آفت دهان کودک با دیفن هیدرامین را انجام دهید، بهتر است قبل از مصرف آن یک‌بار از خدمات ویزیت آنلاین دندانپزشکی استفاده کنید تا با خیالی آسوده از این شربت استفاده نمایید.

مصرف این شربت می‌تواند زخم‌های ناشی از آفت در دهان کودک شما را به سرعت درمان کرده و ازبین ببرد.

۲. استفاده از دهان‌شویه

دهانشویه یا همان فلوراید با تمیز کردن و ضدعفونی کردن محیط دهان می‌تواند یکی از درمان‌های آفت دهان کودک محسوب شود. فقط توجه کنید که این روش برای درمان آفت دهان کودک شیرخوار اصلا نباید استفاده شود.

۳. استفاده از یخ

استفاده از یخ یک روش درمان نیست اما اگر یخ را بر روی محل زخم‌ها قرار دهید می‌تواند با کاهش درد و التهاب زخم‌ها به بهبود آفت دهان کودک کمک کند.

چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر کودک شما مرتبا دچار بیماری آفت دهان می‌شود، اگر آفت دهان او حاد و سخت است، اگر آفت دهان باعث کاهش وزن و احساس بی‌حالی غیرطبیعی در کودک شما شده، اگر ادرار و مدفوع فرزند شما خونی شده یا ضایعات دیگری در سایر قسمت‌های بدن او مشاهده می‌کنید، حتما حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

  • ۰۱/۱۱/۱۰
  • ارسلان محسنی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی