رفتارهای کودک واموزش های مورد نیاز

با فرزند خود چگونه بر خورد کنیم

رفتارهای کودک واموزش های مورد نیاز

با فرزند خود چگونه بر خورد کنیم

نحوه درست تربیت کودک واموزش های صحیح

۷ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰
چکار کنیم که کودکمان در مدرسه ترس واسترس نداشته باشد

کودکان ما میان کار در مدرسه، تکلیف خانه، تست‌های استاندارد، اضطراب امتحان و فعالیت‌های بعد از مدرسه و گاهی اوقات هم اذیت و آزار همکلاسی‌ها گرفتار شده‌اند.
مدل مو پسرانه کودک برای روزهای گرم سال
 در حقیقت طبق نظرسنجی اخیر آژانس رسانه‌ای NPR، بیش از یک‌سوم والدین می‌گویند فرزندان‌شان تحت استرس فوق‌العاده زیادِ مدرسه قرار دارند. اما چطور می‌توانیم به کاهش استرس کودکان در مدرسه کمک کنیم؟ برای حل این مسئله چه کاری از دست‌تان برمی‌آید؟ در این مقاله، پاسخ این پرسش‌ها را خواهید یافت
  • ارسلان محسنی
  • ۰
  • ۰

چگونه اضطراب و استرس را از فرزند خود دور کنیم


سر صبح که بچه‌ مدرسه‌ای‌ها همگی منتظر سرویس ایستاده‌اند، پسرتان رو کرده به شما و می‌گوید: «نمی‌خوام سوار بشم. دلم درد می‌کنه. نمی‌خوام برم.» یکه می‌خورید و با خودتان می‌گویید: «دوباره شروع شد.»

اضطراب کودکان - دل درد

اغلب پدرومادرها حاضرند کوه را جا‌به‌جا کنند تا رنج کودکان‌شان را نبینند، اما برای آنهایی که با اضطراب کودکان سروکار دارند موضوع جابه‌جایی سیاره‌ها و ستاره‌هاست! ممکن است این مشکل به شما احساس بی‌کفایتی و استیصال داده باشد. در این نوشته روش‌های مدیریت اضطراب کودکان را با استفاده از تکنیک‌های کاربردی که متناسب با سن آنهاست برای شما شرح می‌دهیم.

  • ارسلان محسنی
  • ۰
  • ۰

چگونه کودک لجباز خود را تربیت ودرمان کنیم


کودکان لجباز به هیچ صراطی مستقیم نیستند و راضی کردن‌شان حتی به انجام کارهای ساده‌‌ی روزمره مثل مسواک زدن یک جنگ اعصاب دائمی است که والدین را به سُتوه می‌آورد، تا جایی که گاهی پدر یا مادر در نهایت تسلیم خواسته‌ی کودک‌شان می‌شوند و ناخواسته به لجبازی او مُهر تأیید می‌زنند.

لجبازی کودک یا مصمم بودن او


این در حالی است که والدین باید در برخورد با لجبازی کودک خود طوری رفتار کنند که او یاد بگیرد با لجبازی نمی‌تواند خواسته‌هایش را پیش ببرد، اما چطور؟ در ادامه با ما همراه باشید تا ضمن اشاره به گزیده‌ای از توصیه‌های روان‌شناسان کودک و مربیان تربیت فرزند به بررسی راهکارهای برخورد با لجبازی کودکان بپردازیم.

  • ارسلان محسنی
  • ۰
  • ۰

برای جلوگیری از نقص عضو وسرطان در جنین چه غذاهایی مصرف کنیم


دلایل بسیاری برای این وجود دارد که چرا دریافت مقدار مناسبی اسید فولیک برای بدن اهمیت فراوانی دارد. شاید مهم‌ترینِ این دلایل رشد و بازسازی سلولی باشد. در مطالعات اخیر، از اسید فولیک به عنوان یک «ریزمغذی خوشمزه‌» نام برده شده است که به فراوانی در دسترس است و ثابت شده است که کمبود آن می‌تواند منجر به ناراحتی‌های روانی از جمله افسردگی می‌شود.

بروکلی

اسید فولیک امکان انجام وظایف اصلی بدن از جمله بیوسنتز نوکلئوتیدی در سلول‌ها، ساخت و ترمیم DNA، ساخت گلبول‌های قرمز در خون و پیشگیری از کم‌خونی را فراهم می‌کند. به همین دلیل است که همه‌ی افراد و به ویژه زنان باردار به اسید فولیک نیاز دارند. رژیم غذایی‌ِ سرشار از اسید فولیک، می‌تواند از کم‌خونی، بیماری آلزایمر، چندین نوع سرطان و نقص عضوِ نوزادان در هنگام تولد پیشگیری کند. خوشبختانه خوراکی‌های متعددی حاوی مقدار فراوانی اسید فولیک در اطراف ما وجود دارند که با مصرف آنها می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که روش تغذیه‌ی صحیحی داریم.

۱. بروکلی

نصف فنجان بروکلی خرد شده، ۵۲ میکروگرم اسید فولیک (به عبارتی یا حدودِ ۱۳ درصد از مقداری که فردی عادی باید روزانه مصرف کند) در اختیار بدن می‌گذارد. بروکلی را می‌توان خام یا پخته مصرف کرد. اضافه کردن بروکلی به سالادها و پاستاها، ایده‌ای بسیار عالی است. همچنین می‌توانید آن را به عنوان دورچینِ غذاهای گوشتی یا ماهی‌ها استفاده کنید.

هر وعده از آن (نیم فنجان خرد شده)، ۵۲ میلی گرم اسید فولیک (۱۳ درصدِ مقدار روزانه) و ۲۶ کالری انرژی دارد.

۲. لوبیا چیتی

لوبیا چیتی

لوبیا چیتی به چند دلیل، نوع محبوبی از لوبیاها است: فراوان یافت می‌شود، ارزان است، به روش‌های مختلف می‌توان آن را آماده کرد و غذای بسیار سالمی است. اگر یک فنجان از این حبوبات مغذی را به خوراک روزانه‌تان اضافه کنید، با این کار نزدیک سه‌چهارم از مقدار توصیه شده‌‌ی روزانه‌ی اسید فولیک بدن‌تان را تامین خواهید کرد.

هر وعده (یک فنجان)، ۲۴۹ میکروگرم اسید فولیک (۷۴ درصدِ مقدار روزانه) و ۲۴۵ کالری انرژی دارد.

۳. تخمه‌ی آفتاب‌گردان

تخمه آفتاب‌گردان

تخمه‌ی آفتاب‌گردان چربی‌های مفید و مواد مغذی اساسی بدن، از جمله اسید فولیک را تامین می‌کند. حدود ۳۰ گرم از آن تقریبا ۲۰ درصدِ مقدار توصیه شده‌ی اسید فولیک روزانه‌ی بدن را تامین می‌کند. تخمه‌ی آفتاب‌گردان سرشار از ویتامین E است که برای سلامت پوست و مو ضروری است. همچنین به خاطر مزه‌ی فوق‌العاده‌‌اش، میان‌وعده‌ای مناسب برای افزایش سریع انرژی است.

. مارچوبه

مارچوبه

مارچوبه یک گیاه کم‌کالری است که نسل‌ اندر نسل، در طب سنتی کاربرد داشته است. امروزه، فواید آن برای سلامتی به خوبی مستندسازی شده است و بسیار فراگیر و شناخته شده است. چهار ساقه مارچوبه، ۸۹ میکروگرم اسید فولیک دارد که حدود ۲۲ درصد از مقدار مورد نیاز روزانه است. مارچوبه همچنین مقدار متوسطی پتاسیم، کلسیم، مس و آهن دارد.

هر وعده از آن (۴ ساقه)، ۸۹ میکروگرم اسید فولیک (۲۲ درصدِ مقدار روزانه) و ۱۳ کالری انرژی دارد.

۵. عصاره‌ی مخمر

18

«عصاره‌ی مخمر» مزه‌ای قوی، مطبوع و اندکی نمکی دارد و بیشتر با نان تست، ساندویچ‌ها یا بیسکوییت‌های ترد استفاده می‌شود. اگر قبلا آن را امتحان نکرده‌اید، کمی از آن را میل کنید. عصاره‌ی مخمر را به خاطر طعم قوی و نمکی‌اش بسیار کم روی نان بمالید و یک گاز بزنید تا ببینید که از مزه‌ی آن خوش‌تان می‌آید یا نه. یک قاشق چای‌خوری از آن برای شروع کافی است.

هر وعده از آن (یک قاشق چای‌خوری)، ۶۱ میکروگرم اسید فولیک (۱۵ درصد مقدار روزانه) و ۹ کالری انرژی دارد.

۶. جگر بوقلمون

جگر بوقلمون

بسیاری از آشپزها جگر بوقلمون را برای شکم‌پر کردن غذاها یا برای تهیه‌ی سس گریوی استفاده می‌کنند. یک جگر بوقلمون که ۱۰۰ گرم وزن داشته باشد، بیش از مقدار توصیه‌ شده‌ی روزانه اسید فولیک دارد. از آنجا که احتمالا این غذا را با خانواده و دوستان‌تان میل خواهید کرد، همگی از فواید غذایی آن سود خواهید برد.

هر وعده از آن (۱۰۰گرم)، ۶۹۱ میلی گرم اسید فولیک (۱۷۳ درصد مقدار روزانه) و ۲۷۳ کالری انرژی دارد.

۷. نعنای خشک

نعنا

سبزیجات خشک‌شده مانند رزماری، ریحان، آویشن و نعنا بیشتر به خاطر مزه‌ی شگفت‌انگیزی که به غذا می‌دهند، دوست‌داشتنی‌اند. آنها همچنین نیروگاه‌های تغذیه‌ای محسوب می‌شوند که ویتامین‌ها و املاح معدنی اساسی را به بدن می‌رسانند. برای تامین اسید فولیک، نعنای خشک از همه بهتر است: یک قاشق چای‌خوری نعنای خشک بیش از ۱۰ میکروگرم اسید فولیک یا حدود ۳ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن را تامین می‌کند. کمی نعنای خشک را به آب، چای یا لیمونادتان اضافه کنید تا خنکی و تازگی آن را احساس کنید. همچنین ساییدن کمی نعنای خشک روی سالاد میوه، طعمی خنک و خوشمزه به آن خواهد داد.

هر وعده (یک قاشق چای‌خوری)، ۱۰.۶ میکروگرم اسید فولیک (۳ درصد مقدار روزانه) و ۶ کالری انرژی دارد

. آووکادو

آووکادو

اگر نگران این هستید که به اندازه‌ی کافی اسید فولیک دریافت نمی‌کنید، آووکادو یکی از بهترین میوه‌هایی است که می‌توانید بخورید. اگر روزانه یک عدد آووکادو بخورید، ۴۱ درصد مقدار توصیه شده‌ی روزانه‌ی اسید فولیک بدن‌تان را تامین‌ خواهید کرد. آووکادو یک خوراکی سرشار از مواد مغذی است که پتاسیم، ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ها را نیز به بدن‌تان می‌رساند.

هر وعده از آن (یک عدد آووکادو)، ۱۶۲.۸ میکروگرم اسید فولیک (۴۱ درصد مقدار روزانه) و ۳۲۲ کالری انرژی دارد.

۹. دانه‌ی سویا‌ی بوداده‌ی خشک

سویا

دانه‌‌ی سویا یک ابَرخوراکیِ مملو از مواد مغذی و املاح معدنی است. نیم فنجان سویا‌ی بوداده‌ی خشک ۴۴ درصد مقدار توصیه شده‌ی روزانه‌ی اسید فولیک را تامین می‌کند و همان‌طور که به دریافت سهمیه‌ی روزانه کمک می‌کند، سلامت قلب و سلول‌های بدن را نیز ارتقا می‌دهد. سطح بالای اسید فولیک در پیشگیری از افسردگی و محافظت در برابر سرطان نیز مؤثر است.

هر وعده از آن (نیم فنجان)، ۱۷۶.۳ میکروگرم اسید فولیک (۴۴ درصدِ مقدار روزانه) و ۳۸۸ کالری انرژی دارد.

. منداب

15

«مَنداب» مانند سایر سبزیجات برگ‌دار با برگ‌های سبز تیره، یک نیروگاه تغذیه‌ای است که سرشار از کلسیم، ویتامین A، پتاسیم، آهن و روی است. اگر یک فنجان از آن را به سالادتان اضافه کنید، ۱۹ میکروگرم اسید فولیک مصرف کرده‌اید. همچنین می‌توانید با افزودن سایر میوه‌ها و سبزیجات غنی از اسید فولیک، مانند بروکلی و آووکادو، سالادتان را مقوی‌تر کنید.

هر وعده از آن (یک فنجان)، ۱۹ میکروگرم اسید فولیک (۲ درصد مقدار روزانه) و ۶ کالری انرژی دارد.

۱۱. بادام‌زمینی

بادام‌زمینی

بادام‌زمینی اغلب با تماشای مسابقه فوتبال گره خورده است، اما ممکن است شگفت‌زده شوید اگر بدانید که بادام‌زمینی سرشار از اسید فولیک و سایر مواد مغذی است. نیم فنجان بادام‌زمینی حدود ۱۰۶ میکروگرم یا کمی بیش از یک‌چهارم مقدار نیاز روزانه‌ی فردی معمولی اسید فولیک دارد. بادام‌زمینی همچنین منبعی عالی از روی، پروتئین، منیزیم و مس است.

هر وعده از آن (نیم فنجان)، ۱۰۵.۹ میکروگرم اسید فولیک (۲۶.۵ درصد مقدار روزانه) و ۴۲۷ کالری انرژی دارد.

۱۲. لوبیا چشم‌بلبلی

لوبیا چشم‌بلبلی

نیم فنجان لوبیا چشم‌بلبلی را با برنج، گوشت، موسیر، اسفناج یا کمی ادویه‌ی ساده بپزید و از خوردن آن لذت ببرید. هرچند اگر تصمیم بگیرید این نوع لوبیا را مصرف کنید، مطمئن خواهید بود که از فواید آن برای سلامتی سود خواهید برد. نیم فنجان لوبیای چشم‌بلبلی بیش از ۱۰۴ میکروگرم اسید فولیک دارد که برای تامین ۲۶ درصد از مقدار توصیه شده‌ی روزانه‌ی آن کافی خواهد بود.

هر وعده از آن (نیم فنجان)، ۱۰۴.۸ میکروگرم اسید فولیک (۲۶ درصد مقدار روزانه) و ۸۰ کالری انرژی دارد.

۱۳. موز

موز

یک موز متوسط ۶ درصدِ مقدار توصیه شده‌ی روزانه‌ی اسید فولیک را برای شما تامین می‌کند. خوردن موز به عنوان میان‌وعده‌ راهی مناسب برای تامین باقی‌مانده‌ی نیاز روازنه‌ی بدن‌تان به اسید فولیک است. همچنین موز میوه‌ای عالی برای مصرف روزانه است، زیرا پتاسیم، پروتئین و فیبر بالایی دارد.

هر وعده از آن (یک موز متوسط)، ۲۳.۶ میکروگرم اسید فولیک (۶ درصد مقدار روزانه) و ۱۰۵ کالری انرژی دارد.

. آب گوجه‌فرنگی

آب گوجه‌فرنگی

اگر برای تامین نیاز روزانه‌ی بدن‌تان به اسید فولیک دچار مشکل شده‌اید؟ یک وعده آب گوجه‌فرنگی راهی عالی برای دستیابی به مقدار توصیه شده است. یک وعده‌ی ۱۷۰ گرمی آب گوجه‌فرنگی، ۳۶ میکروگرم اسید فولیک یا ۹ درصد مقدار روزانه را تامین می‌کند. اگر احساس می‌کنید که طعم آن چیزی کم دارد، سس فلفلی تاباسکو یا کمی فلفل به آن اضافه کنید.

هر وعده از آن (۱۷۰ گرم)، ۲۶.۴ میکروگرم اسید فولیک (۹ درصد مقدار روزانه) و ۳۱ کالری انرژی دارد.

۱۵. پودر چیلی

پودر چیلی

کمی پودر چیلی گرمایی فوق‌العاده به غذا می‌دهد. به علاوه، چیلی منبعی شگفت‌آور از ویتامین A، ویتامین C، کلسیم و حتی اسید فولیک است. یک قاشق چای‌خوری از این ادویه‌ی گرانبها، ۲ میکروگرم اسید فولیک دارد. اگر کمی پودر چیلی به وعده‌های غذایی‌تان اضافه کنید، خدمت بزرگی به بدن‌تان و به ویژه به جوانه‌های چشایی‌تان کرده‌اید.

هر وعده از آن (یک قاشق چای‌خوری)، ۲.۱ میکروگرم اسید فولیک (۱ درصد مقدار روزانه) و ۶ کالری انرژی دارد.

۱۶. پاپایا

پاپایا

«پاپایا» میوه‌ای استوایی و پر از رنگ است که همان‌ اندازه که سرشار از مواد مغذی است، طعم بسیار خوبی هم دارد. این میوه هم به عنوان غذای اصلی و هم به عنوان دسر مصرف می‌شود. بدون توجه به اینکه کِی و چگونه آن را می‌خورید، بدن‌تان از افزایش مواد مغذی از جمله اسید فولیک بهره‌مند خواهد شد. پاپایا همچنین منبعی عالی از ویتامین A، ویتامین C و پتاسیم است.

هر وعده از آن (یک پاپایای کوچک)، ۵۷.۸ میکروگرم اسید فولیک (۱۴ درصد مقدار روزانه) و ۵۹ کالری انرژی دارد.

  • ارسلان محسنی
  • ۰
  • ۰

چه زمانی باید کودک را ازشیر بگیریم

بسیاری از مادران در دوران شیردهی به‌دنبال راه مناسبی هستند تا کودک‌شان را از شیر بگیرند یا تعداد دفعات شیردهی را کم کنند. به‌طورکلی از شیر گرفتن کودک، به‌خصوص در مورد کودکانی که به مدت طولانی از شیر مادر تغذیه می‌کنند، کاری زمان‌بر خواهد بود.

از شیر گرفتن کودک - چه زمانی باید کودک را از شیر گرفت

استفاده از روش‌های زیر برای از شیر گرفتن کودک کمک می‌کند تا بدون ایجاد استرس و نگرانی برای مادر و کودک، این روند به‌راحتی انجام شود.

. چه زمانی باید کودک را از شیر گرفت

  • ارسلان محسنی
  • ۰
  • ۰

آیا حجامت کودکان صحیح است یا غلط

حجامت، یکی از روش‌های مهم پاکسازی بدن است که به عنوان روشی مؤثر در درمان بیماری‌هاست. حجامت، یکی از روش‌های مهم پاکسازی بدن است که به عنوان روشی مؤثر در درمان بیماری‌هاست به شرط اینکه به موقع و به جا صورت گیرد, پس انجام حجامت برای همه افراد، بدون در نظر گرفتن شرایط بدنی و روحی آنها به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود.
 حجامت اطفال و فواید و هشدار هایی در رابطه با حجامت

برخی از فواید حجامت اطفال

  • ارسلان محسنی
  • ۰
  • ۰

چگونه استرس وفشار روانی را از کودک خود دور کنیم



جلب توجه و تمرکز کودکان با آماده‌سازی قبلی

تقویت حافظه کودکان با جلب تمرکز و توجه

وقایع خاطره‌انگیز و جالب در حافظه بلندمدت انسان ماندگار می‌شوند. برای آموزش بهتر و تقویت حافظه کودکان باید با آماده‌سازی مغز آنها، قبل از مطرح کردن موضوعی خاص، ظرفیت و امکان یادگیری را افزایش داد. با کمک گرفتن از ابزارهای کمک‌آموزشی مانند پوسترها، فیلم‌های آموزشی یا پرسیدن سؤال و معما درباره موضوع درس کنجکاوی آنان برانگیخته می‌شود.

  • ارسلان محسنی